Vitaliteitscoaching

Vitaliteitscoaching

Druk, druk, druk…..
Vraag een willekeurig persoon naar hoe het gaat en je krijgt vaak te horen hoe druk iemand het heeft. Dat is op zich niet erg. Doelen stellen en daardoor zinvol aan het werk zijn binnen een baan, je gezin, met vrijwilligerswerk, geeft juist veel voldoening en positieve energie.

Op het moment dat je het gevoel hebt dat zelfgekozen activiteiten, je baan of andere activiteiten je geen energie meer geven maar vervallen tot iets wat moet, dan wordt het tijd dat je eens kritisch naar jezelf gaat kijken.

In hoeverre herken je één of meer aspecten van onderstaande patronen:

  • Voeding: veel of weinig (on)gezond eten wanneer stress en drukte toeneemt.
  • Beweging wordt steeds vaker uitgesteld. Het kost immers tijd. Tijd die je aan
    jezelf besteed waardoor je er niet voor anderen/opdrachten kunt zijn.
  • Piekeren, slapeloosheid, moeheid, verminderde weerstand, prikkelbaar, druk
    op de borst, hoge ademhaling, angsten, laag zelfbeeld, altijd maar doorgaan,
    geen nee kunnen zeggen…
  • Afspraken afzeggen omdat je snakt naar enige rust en ruimte.

 

Kom in actie!

Hoe zou het zijn zelf de touwtjes in handen te nemen en je leven te sturen in de richting die jij wil? Je dagelijkse routines en werkzaamheden te doen met daarnaast tijd voor eigen keuzes, dromen en doelen. Die combinatie is echt mogelijk.
Wij bieden persoonlijke coaching aan.
Deze heeft vaak een preventief karakter, maar is ook geschikt voor mensen die de gezonde (energie)balans zijn kwijt geraakt. (Burn-out en overspannenheid)
Deze coaching wordt volledig afgestemd op de hulpvraag van de coachee.

Daarnaast is er groepsgewijze coaching.
Deze vorm is laagdrempelig en een eerste stap op weg naar een gezonde (energie)balans. Bovendien heeft het een sociaal karakter en komen alle drie de aspecten wekelijks aan de orde.
Durf jij kritisch naar jezelf te kijken en een uitdaging met perspectief aan?

 Vitaliteitscoaching

Vitaliteit is een van de vele woorden, waar mensen een idee bij hebben, maar moeilijk vinden om het te omschrijven. Dit is mede omdat de betekenis van vitaliteit een transformatie heeft doorgemaakt. Vroeger associeerde men vitaliteit met meer spirituele zaken en had het een zweverig imago. Tegenwoordig wordt vitaliteit geassocieerd met het gezond houden van ouderen.

Volgens de Van Dale: vi·ta·li·teit (de ~ (v.))          1 energie om te leven => levenskracht

De term vitaliteit wordt vandaag de dag toch steeds vaker gebruikt in de context van gezond blijven (bij verouderen). Wij vertalen vitaliteit als meer uit het leven willen en kunnen halen. Dat kan op jonge en op oudere leeftijd, maar dat kan ook bij ziekte. Daarmee hebben we vitaliteit losgekoppeld van leeftijd en gezondheid. Meer leven is het gevolg van het ervaren van vrijheid en het hebben van een richting in het leven. Vitaliteit is het hebben van een autonoom en zinvol leven! Het leven is als het beklimmen van een berg. We leveren inspanning maar komen toch niet altijd op de top aan. Wij hebben allemaal wensen en zelfs dromen, maar ervaren onneembare obstakels tussen ons en het doel. Sommige van deze obstakels kan men wegwerken, andere moet men omheen en er blijft altijd een deel wat men dient te accepteren. Er kan doorgaans meer worden overwonnen dan men aanvankelijk denkt en wij als vitaliteits-professionals kunnen daarbij helpen.
Wij richten ons op drie vitaliteits-aspecten:- Mentale aspect- Fysieke Aspect- Emotionele Aspect
Herkenning en erkenning? Elk mens heeft unieke eigenschappen. Het is echter de omgeving waarin we opgroeien, werken en leven die mede bepaalt of die unieke eigenschappen zichtbaar worden in gedrag. Omdat mensen groepsdieren zijn is behoud van authenticiteit en autonomie een moeizaam vol te houden proces. We gaan ons meer en meer aanpassen aan de omgeving. Dat aanpassen is een sluipmoordenaar als we spreken over vitaliteit. Het sluipt namelijk op diverse fronten ons leven ongemerkt binnen.

Voedingspatroon

We maken een uitje en koppelen daar als bijna vanzelfsprekend een rugzak vol en lekkernijen aan. De dag erna is er nog iets over en eten we nogmaals smakelijk van het lekkers. Onze smaakpapillen passen zich razendsnel aan. Ook op de 3e dag willen zij graag iets lekkers en zo worden we langzaam verleid tot het nemen van meer of andere voeding dan we normaal gebruiken. Ook druk van de omgeving door opmerkingen als: “neem nog iets”of “doe niet zo ongezellig” kunnen leiden tot aangepast gedrag. Gezonde voeding bepaalt een groot deel van onze vitaliteit. Het versterkt onze organen en zorgt voor mentale fitheid.

Ons beweegpatroon

Hoe heerlijk is het om na een dag werken op de bank uit te rusten. Of in de zon op een bankje kijken naar voorbijgangers. Niets mis mee! Tot het moment dat de bank zo verleidelijk is dat je er een patroon van maakt altijd te kiezen voor de zittende houding om uit te rusten. Onze spieren verslappen en onze bloedsomloop vertraagt. Onze vethuishouding wordt niet meer geprikkeld actief te zijn. Hoe vaak neem je de auto voor een boodschap terwijl dat ook lopend of fietsend kan? Laat je boodschappen bezorgen of haal je ze zelf? Hoe vaak loop je naar de kopieermachine vanuit je bureau of spaar je alles op tot één keer? Neem je de lift of de trap? Het lijkt een tegenstelling maar juist in beweging komen helpt om weer fit te worden! Het versterkt de spieren en zorgt voor meer hartritmevariatie. Let wel; bewegen hoeft niet te betekenen dat je gaat sporten. Ook hier geldt: kiezen wat bij jou past.

Onze mentale fitheid

Stress is de nieuwe verslaving! Nog net even doorwerken. Toch een nieuwe opdracht aannemen. Toch ja zeggen tegen de buurvrouw om haar ergens naartoe te brengen. Voortdurend berichten checken op de telefoon. Ja zeggen terwijl je eigenlijk nee wil zeggen en je hele lijf aangeeft dat je graag een andere keuze zou willen maken. Het gevolg is dat symptomen als piekeren, slecht slapen, vermoeidheid, prikkelbaarheid, concentratieverlies en lusteloosheid enz. de kop op steken. Je raakt als het ware je keuzevrijheid en jezelf kwijt. Het lijkt alsof je door iets wat sterker is dan jezelf aangestuurd wordt.Door bewustwording van wie je daadwerkelijk bent, leer je weer bewust keuzes maken in leven. Dat betekent worden wie je bent door gedrag te kiezen en een omgeving die bij jou past.
Als je bovenstaand gedrag herkent en je wil echt iets veranderen dan ben je bij ons aan het goede adres. We zijn er voor jong en oud, dik en dun, werkenden en niet-werkenden, mannen en vrouwen…

Methodiek

Zowel individueel als in groepsverband gaan we aan de slag met vitaliteit.We maken gebruik van ( gevalideerde) instrumenten en andere mogelijkheden die u tot vitaal gedrag aanzetten.

Enkele instrumenten zijn:

  • TMA: talent motivatie analyse
  • Talentenspel: Luk DeWulf
  • Human Dynamics: zelfonderzoek naar communicatie en wijze van (samen)werken.
  • Rots en Water: oefeningen ter versterking van de weerbaarheid.
  • Transactionele analyse en de dramadriehoek: inzicht in gedrag en rollen.
  • De energiemeter: opstelling van wat energie geeft en energie kost.

De inzet van instrumenten vindt meestal plaats in ons gezellig ingerichte coachruimte.
We maken echter eveneens graag gebruik van de kracht van het groen wat inhoudt dat we regelmatig naar buiten gaan om daar oefeningen te doen en gesprekken te voeren. Zorg dus altijd voor makkelijke schoenen en een jas!

Individueel traject

Doelgroep: mensen die uit balans dreigen te raken of al verschijnselen vertonen van overspannenheid en burn-out.
Werkwijze: D.m.v. een uitgebreide intake verkennen we de hulpvraag.Deze kan liggen op het vlak van mentale, emotionele en/of het fysieke aspect.Een combinatie is mogelijk.De eerste fase van het traject bestaat uit het herkennen en erkennen van uw kwaliteiten en valkuilen. We kijken naar uw persoonlijkheid en is vooral gericht op uzelf leren kennen. De tweede fase bestaat uit oefenen met ander en meer passend gedrag bij uw persoonlijkheid. Dat betekent dat we ook kijken naar de omgeving waarin u werkt en leeft. U krijgt oefeningen voor in de praktijk. De derde fase bestaat uit het bespreken van situaties die ontstaan door uw ( veranderde) gedrag. De mooie momenten maar ook de moeizame momenten onderzoeken we samen om verder te komen in het veranderingsproces.In de laatste fase sluiten we het traject af door de coachee zelf doelen te laten verwoorden die hem/haar vitaal houden naar de toekomst toe.

Soms blijkt dat de werkzaamheden van de coachee niet passend zijn en een grote belemmering vormen om vitaal te kunnen worden. Het traject kan dan aangepast worden naar een loopbaantraject/ outplacementtraject. Dit gaat vaak in samenspraak met de werkgever.

Groepstraject

Doelgroep: mensen die een gezonde leefstijl willen ontwikkelen op het gebied van voeding, bewegen en mentale fitheid.
Werkwijze: Er vindt een persoonlijke intake plaats waarbij we de hulpvraag verkennen en de eventuele fysieke beperkingen bespreken. De intake richt zich op drie aspecten:de mentale gezondheid, de fysieke gezondheid en het voedingspatroon.In een tiental bijeenkomsten maken we telkens een combinatie van de drie aspecten. U krijgt informatie over gezonde voeding. U krijgt inzicht en handvatten ten aanzien van mentale fitheid en hoe u meer tot zelfsturing en een positieve mindset komt. En u gaat samen met ons bewegen in de buitenlucht. U krijgt tevens opdrachten mee die u zelf kunt toepassen in de eigen omgeving. De handvatten die u van ons krijgt moet u gaan inbouwen in uw levensstijl. Pas dan treedt echte verandering op. Ons traject is simpel: Doe meer van wat u goed doet en doe minder van wat u geen goed doet. In een sociale context werkt u aan een positieve verandering in uw leven.

Enkele weetjes:

  • De groepsgrootte is nooit groter dan 8 personen.
  • Er zijn altijd twee coaches aanwezig.
  • Er wordt rekening gehouden met jong, oud, verschillen in conditie en hulpvraag.
  • De bijeenkomsten gaan altijd door
  • De bijeenkomsten zijn op een vaste dag en tijd. Informeer naar de mogelijkheden.